Na střední škole jsme měli přestávku vždy po 45 minutách. Říkali nám, že je to lepší pro udržení pozornosti. Že člověk potřebuje zhruba každou hodinu krátkou přestávku, aby se lépe učil, soustředil, lépe duševně pracoval.
Na vysoké škole jsme často měli dvouhodinovky v kuse. Takže jsme absolvovali přednášku nebo cvičení v délce kolem hodiny a půl nebo i více, bez přestávky. „Díky tomu skončíme dříve,“ říkali nám. Podobně i někteří lektoři dávají svým účastníkům při celodenních kurzech jen pár přestávek, např. jednu dopoledne, jednu na oběd a jednu odpoledne.
Kam se poděla poučka o pozornosti ze střední školy?
V životě jsem se zúčastnil skvělých celodenních kurzů. Kurzů, které byly zajímavé, přínosné i zábavné. Lektor v nich však nedal moc přestávek. I když byl obsah skvělý, velkou část kurzu jsem se těšil na přestávku. Chtěl jsem se protáhnout, občerstvit, prohodit pár slov s ostatními, nadýchat se čerstvého vzduchu.
Kdyby lektor dával krátkou přestávkou každou hodinu, mnohem více bych si jinak skvělý kurz vychutnal. Na základě této zkušenosti jsem pak do svých kurzů a přednášek vložil krátké přestávky zhruba každých 50-80 minut. Pokud tedy chcete, aby účastníci vašeho kurzu z něj měli co nejlepší dojem, doporučuju vám to samé.