Řečník má za úkol předat publiku informace. Prezentace ho v tom má podpořit. Informace jsou v prezentaci ve formě textu. Takže je třeba mít v prezentaci všechny potřebné informace jako text…. Nebo ne?
Pokud máte v prezentaci slide s hodně textem, stane se toto: Když ho zobrazíte, ztratíte pozornost publika. To si totiž čte text na novém slidu. A když si ho dočte, opět ztrácíte pozornost publika. Diváci totiž přesně vědí, o čem budete mluvit. Právě si přece přečetli váš slide….
Toto je běžné úskalí prezentací v power pointu. Dobrý přístup k textům v prezentacích je tento: Prezentace obsahuje pouze body, o kterých budete mluvit. Na každém slidu přitom může být pouze jedna poznámka, pouze jeden bod nebo nadpis a ilustrační obrázek. Zúčastnil jsem se už skvělých prezentací, ve kterých prezentující měl všechny slidy pouze ve formě nadpisu a ilustračního obrázku…
Dále může prezentace obsahovat důležitá čísla nebo velmi stručné informace. U každého textu, který však budete do své prezentace dávat, si doporučuju položit otázku: Opravdu je tento text potřeba? Nebo bude stačit, když na slide přidám nadpis a vše řeknu svými slovy? Tyto nadpisy přitom mohou sloužit zároveň i jako osnova pro vás, abyste věděli, o čem mluvit, a nemuseli mít poznámky.
Pokud už budete mít na jednom slidu více poznámek, doporučuju jednotlivé body zobrazovat postupně, nikoliv najednou. Díky tomu bude publikum v napětí, jaká poznámka se na slidu ještě objeví, nebude si celý text číst dopředu a bude vám věnovat plnou pozornost.