Často se říká, že samoobslužné pokladny mají zákazníkům hlavně ušetřit čas. Většinou je u nich menší řada nebo dokonce žádná.
Vezměte si třeba tuto situaci: U každé pokladny čeká 3-5 zákazníků, naopak jedna samoobslužná pokladna je prázdná. Když k ní půjdete, ušetříte čas…. Nebo ne? Měřili jste si někdy čas na mobilu, kolik vám zabere čekání za zákazníky v řadě a následné obsloužení od pokladní a kolik času, když se obsloužíte vy sami bez čekání?
Pokud kupujete jen například dvě věci, jistě bude samoobslužná pokladna rychlejší volba. Jakmile však máte zboží, které musíte vybírat z nabídky (např. pečivo, ovoce, atd.) časový rozdíl se rychle stírá.
Před několika lety jsem během studia prováděl průzkum o supermarketech. Z něj jasně vyplynulo, že lidé nesnáší dlouhé čekání u pokladen. Pak jsem si však pro zajímavost začal měřit čas, který mi zabere čekání u pokladen. Dokonce i ve frontě, která působila jako opravdu dlouhá, jsem většinou přišel na řadu za 5-10 minut. Opravdu je 5-10 minut tak obrovská časová ztráta?
Problémem není samotná ztráta času. Problémem je nuda, kterou pociťujeme. A také nejistota, jak dlouho bude tato nuda trvat. Nuda a čekání jsou totiž nepříjemné. Aby se lidé nudě vyhnuli jsou často ochotni dělat i zbytečné nebo nesmyslné věci. Před časem jsem se dozvěděl o jedné zajímavé studii o nudě. V ní si 25 % žen a 67 % mužů sami zcela dobrovolně dali bolestivý elektrický šok jen proto, aby se nenudili. Elektrický šok!##
Pokud zvolíte samoobslužnou pokladnu s nákupem, který není úplně malý, nejspíš neušetříte skoro žádný čas. Zato je však nákup zajímavější. A především máte celou dobu, co dělat. Zbavíte se nepříjemného čekání a nudy při čekání v řadě. A to se počítá.
##Odkaz na video – Výhody nudy: https://videacesky.cz/video/veritasium-vyhody-nudy